Viatge a Almería i València

Aquesta setmana Santa vam marxar de viatge ornitològic a Almería. L'objectiu era observar el pinsà trompeter, que té la seva única població europea allà, però no el vam poder detectar en cap de les zones que vam visitar. Això sí, el viatge va valdre la pena, ja que vam poder observar moltes altres espècies interessants.
El dissabte dia 23 de març vam marxar en cotxe de Girona a les 7 del matí. El viatge va durar pràcticament tot el dia, i vam arribar al poble de Rodalqular, on haviem llogat un apartament, cap a les 5 de la tarda. Vam tenir el temps just per conèixer una mica el poble i visitar una platja anomenada El Playazo, on vam passar l'estona fotografiant una gavina corsa.

gavina corsa (Larus audouinii)

El segon dia, diumenge 24, vam començar a visitar les zones de més importància pels ocells dins de Cabo de Gata. Vam començar el dia a l'aerofar de la reserva ornitològica Las Amoladeras. Vam observar-hi moltes cogullades fosques i una espècie que per a mi era bimbo, la terrerola rogenca, que més endavant es va convertir en un dels ocells més comuns a les zones properes a la costa.
Al cap d'una estona vam baixar al poble de Cabo de Gata per anar a Rambla Morales, una rambla que a la seva desembocadura forma una llacuna de molta importància pels ocells aquàtics. El més difícil per arribar-hi va ser atravessar el Poble de Cabo de Gata, molt difícil si no es coneix bé. Però un cop allà va valdre la pena, ja que ens hi vam trobar gavines capblanques, morells de cap roig, cabussons collnegres i més d'una cinquantena d'ànecs capblancs (espècie en perill d'extinció) duent a terme les seves exhibicions nupcials.
A més, també vam descobrir-hi unes curioses plantes en forma cilíndrica, de color vermellós i amb pèls de diferents colors, els "cipotes de lobo".
Un cop vam haver acabat d'oservar els ocells de Rambla Morales vam anar cap a les Salines de Cabo de Gata. Hi havia quatre observatoris d'aus, ens els que vam poder observar territs variants, grossos, becllargs i tresdits, corriols camanegres, gavines vulgars, capblanques i corses, pigre grie, tètol cuanegre i cuabarrat, bec d'alena, flamenc comú i multitud d'ocells característics d'aquestes llacunes salobres.
Tot seguit ens vam dirigir al far de Cabo de Gata, una molt bona zona per veure pinsà trompeter, però es va girar un fort vent que, a més de fer que tots els ocells es refugiessin, també ens va obligar a nosaltres a no romandre molt temps a la zona.
Vam dinar en un observatori de les salines una mica a recés del vent, i a la tarda vam fer un tros d'una ruta que va des de Torre García fins a Cabo de Gata atravessant la reserva de Las Amoladeras. En el tros que vam realitzar d'aquesta ruta vam poder fotografiar un botxí meridional.

botxí meridional (Lanius meridionalis)

ànecs capblancs (Oxyura leucocephala)

El tercer dia vam canviar de zona i vam anar a un paratge natural de l'altra banda del Golf d'Almería, el paratge natural de Punta Entinas - Sabinar. Aquest racó de salines i llacunes està envoltat per un mar de plàstic, els hivernacles de El Ejido, que fan que aquesta zona no tingui un paisatge molt bonic.
Aixó sí, els ocells hi abunden. El matí el vam passar a les salines de Cerrillos i Viejas, que inclouen una llacuna (el Hornillo), pràcticament dins de Roquetas de Mar on són molt abundants les anàtides. En tota aquesta zona vam observar-hi moltes espècies d'ànecs ( capblanc, cuallarg, collverd, griset, cullerot, blanc), morell de cap roig, xarxet marbrenc (espècie en perill d'extinció). També hi abundaven altres espècies com els flamencs, les gambes roges (vulgars i pintades), els territs (variant, becllarg, menut, tresdits), els remena-rocs, els corriols camanegres, les gavines vulgars i capblanques i altres. Més escassos eren els becplaners, dels quals vam observar 7 exemplars, la polla blava, els martinets blancs, els corbs marins grossos o fins i tot la perdiu de mar, bimbo per mi.
A la tarda vam probar d'arribar als Charcones de Entinas, però el camí estava inundat i no hi vam poder accedir. Això si, mentres buscavem com arribar-hi vam observar un preciós mascle de cotxa cua-roja.
Vam tornar cap a Rodalquilar, però pel camí ens vam parar de nou a Rambla Morales. A més de les espècies del dia anterior vam observar-hi un híbrid de gavina vulgar i gavina capnegra, cueretes grogues, xatracs becllargs, gavines corses, corrils grossos i camanegres, gambes roges vulgars, cames-llargues, xivites, territs tresdits i variants i un senglar.

gavina capblanca (Chroicocephalus genei)

ànec capblanc (Oxyura leucocephala)

El dimarts 26 vam posar-nos com a objectiu el trompeter. Vam començar el dia fent l'itinerari de Los Escullos a Cala Higuera. No vam veure el pinsà trompeter, però la ruta ens va oferir la possibilitat de gaudir d'espècies com el còlit negre, que, juntament amb la cogullada fosca va esdevenir l'ocell més comú de l'excursió, el tallarol capnegre i de garriga, la perdiu roja i altres.
Aquest itinerari ens va ocupar tot el matí, així que vam agafar el cotxe i vam anar a Cala Higuera, el lloc on s'acabava l'itinerari que haviem fet al matí. Vam dinar allà i ens vam dedicar de nou a buscar el trompeter, però tampoc hi va haver sort.
ja per últim ens vam dirigir a el Cortijo del Fraile, a Los Albaricoques. Vam veure-hi cogullada fosca, capsigrany, perdiu roja, còlit gris (un dels quals posiblement era de la subespècie leucoroha) i vam sentir torlit. Cal remarcar també la presència d'una llebre ibèrica que es va salvar a l'últim segon de rebre una bona trepitgada, ja que el seu camuflatge es tan bo que un la pot tenir a mig metre sense veure-la.
Finalment es va fer fosc i ens en vam haver de tornar a Rodalquilar.

còlit negre (Oenanthe leucura)

cogullada fosca (Galerida theklae)

llebre ibèrica (Lepus granatensis)

capsigrany (Lanius senator)

El dimecres 27 vam fer les maletes i vam marxar ja d'Almería. però abans de tornar a Girona ens vam parar a l'Albufera de València un dia. Vam arribar-hi tard per un accident que hi havia hagut a l'autovia, però a la tarda ja va poder anar a mirar ocells. Vam anar a la Mata del Fang i a la zona de canals del Palmar, on vam veure ànec collverd, arpella vulgar, corb marí gros, bernat pescaire, 4 capons reials i cabussó emplomallat.
Després vam buscar a l'ordinador algun lloc on anar, i vam decidir anar a el Tancat de la Milia, a Sollana. Aquest tancat neteja les aigües de l'Albufera i no s'hi pot acedir, però des de fora vam veure moltes polles blaves, corriols petits i camanegres, capons reials, bernats pescaires, martinets blancs, ànecs collverds, polles d'aigua, becs d'alena i altres ocells.

cabussó emplomallat (Podiceps cristatus)

L'últim dia ja, el 28 de març, vam començar el dia a el Tancat de la Ratlla. El més destacat van ser tres cigonyes blanques i entre elles dos cigonyes negres subadultes. A les nou vam anar a el Racó de l'Olla. Vam fer-hi el petit recorregut que hi ha en el que vam observar ànec blanc, ànec cullerot, ànec collverd, flamenc comú, tallarol capnegre, arpella vulgar, gavina vulgar i molts xatracs comuns.
A continuació al centre d'informació ens van dir que podiem anar a visitar la colònia de gavina corsa de l'Estany del Pujol, a la Devesa i l'Ullal de Baldoví. A la Devesa, a part de les gavines corses no hi havia gaire res, i a l'ullal només ànecs collverds, cames-llargues, teixidors i poca cosa més, així que vam dinar i, aquest cop sí, ens en vam tornar cap a Girona.

ànec blanc (Tadorna tadorna)

cigonya negra (Ciconia nigra)

Elena ha dit…
Sembla que a la primera no hi ha hagut sort amb el trompeter... llàstima. Però potser a la segona en tindràs més! ;-)
Martí C. ha dit…
Hola Guillem,
Soc en Martí Casadevall.
A mi m'agradaria veure :
El Botxí Meridinal, Còlit Negre,
Capsigrany, Cabussó emplomallat, Cigonya negre i l'Ànec capblanc

Entrades populars d'aquest blog

On observar ocells als Aiguamolls de l'Empordà