Val Padana, Delta del po i la Camarga

Aquest agost he estat 10 dies (del 13 al 23) de viatge per Itàlia, a la Val padana (vall del riu Po) i fins al delta, amb una parada a la Camarga de tornada. El viatge no va ser estrictament ornitològic, però vam dedicar una bona estona a l'observació d'ocells. A continuació teniu una petita crònica del viatge.

El primer dia vam sortir de Girona i vam arribarfins a Piacenza, on vam visitar la ciutat i vam dormir.

El segon dia vam visitar Cremona, i ens vam dirigir cap a Parma, pel camí vam observar moltíssimes cornelles enmantellades, un esparver cendrós i tres preciosos falcons cama-rojos, dels quals vam poder fotografiar molt bé un mascle. Després del que em van costar aquesta primavera!!! Prop de Parma vam visitar vam visitar el Parco Fluviale Regionale del Taro. A la zona del centre d'informació vam estar entretinguts una bona estona imitant el reclam d'un picot garser petit, que es va quedar ben confós i volava al nostre voltant tot buscant l'altre "ocell". Vam dinar al centre d'informació envoltats dels nombrosos pardals italians, molt comuns durant tot el viatge

Falcó cama-roig (Falco vespertinus)

A la tarda vam visitar una llacuna a la mateixa zona on el principal interès era una colònia d'ardèids. Seguidament ens vam desplaçar fins a Reggio Emilia, on vam passejar per la Riserva Orientata di la Casse di Espansone del Fiume Secchia. A remarcar, de nou una colònia d'ardèids i corbs marins grossos, a més de tres cabirols.

Cabirol (Capreolus capreolus)

De nit, anant cap al nostre bed and breakfast, un mussol comú s'ens va parar enmig del camí just davant del cotxe.

El dia següent vam anar cap a Argenta, però el dia el vam passar visitant les ciutats de Reggio Emilia, Modena i Bologna. Al vespres vam fer un intent fracassat de visitar la llacuna de Val Campotto.

El quart dia el vam dedicar bastant als ocells. Poc després d'aixecar-me, vaig poder observar de del nostre apartament més de 40 abellerols, gaigs blaus i tórtores comunes, visitants que es repetirien cada matí.

Abellerol (Merops apiaster)

Tot seguit vam anar a l'oasi de Vallesanta i vam caminar fins a la torre d'observació. als marges del camí saltaven uns petits sílvids que van poder ser identificats gràcies al cant com a boscarla menjamosquits (bimbo!!!). Des de la torre d'observació vam observar fumarells carablancs, xatracs comuns, martinets blancs i rossos, agrons blancs, bernats pescaires, becplaners, cabussons emplomallats, collverds, grisets, xarxets i molts ocells més.

Mirador a Vallesanta

Al migdia vam fer una visita al poble de Comacchio, i vam dinar a les salines. A les salines, a la tarda vam veure gambes roges, un pluvialis no identificat (daurada grossa o petita del pacífic) gavines vulgars i capnegres, xatracs menuts, comuns i becllargs, fumarells negres i un alablanc i, entre altres coses un segon bimbo, el corb marí pigmeu (marangone minore en italià).
Seguidament ens vam desplaçar a la part de baix de la llacuna de Comacchio, a la zona de boscoforte, on vam observar centenars de gambes roges pintades i tètols cuanegres, flamencs, uns 80 becplaners, un martinet menut i becs d'alena com a més destacat. Després vam tornar cap a Argenta.

El dia 17 vam començar a mirar ocells a Valle Mandriole, que estava sec. Tot i així s'hi concentraven en un parell de canals cignes muts, fotges, cabussons emplomallats, ardèids, fredelugues, corbs marins grossos i marangones (pigmeus), oques vulgars i morells de cap-roig.
A més, en el camí a una de les torres d'observació vam veure papamosques grisos, oriols, tórtores i un tallarol gros.
A Punte Alberete hi havia moltes herbes, però des d'un punt vam poder observar alguns collverds, corbs marins grossos i pigmeus, bernats pescaires, agrons blancs i un agró roig.
Al migdia vam estar visitant Ravenna, i a la tarda vam anar a les salines de Cervia. Allà vam veure becs d'alena, cames-llargues, territs variants, gambes roges vulgars, becuts, gambes verdes, un territ gros, un remena-rocs, gavines vulgars, bernats pescaires, un falcó mostatxut  i altres ocells.

Salina di Cervia

El dia 18 vam pujar cap a la Saca di Goro. Des del port de Gorino vam agafar una sortida en barca que ens va dur a veure ocells en una volta de dos hores i mitja. Moltíssims xatracs (becllargs, comuns i menuts) es trobaven posats juntament amb un gran nombre de marangones (c. m. pigmeu) i gavines vulgars a les estaques al mig de l'aigua. A les vores de l'aigua vam poder observar també limícoles, com la garsa de mar, el becut, el bec d'alena, el remena-rocs, la gamba roja vulgar, el corriol gros, la gamba verda, la xivitona, la valona i el corriol camanegre.
Altres ocells interessants com el cabussó collnegre la cuereta groga o l'oreneta de ribera també van poder ser observats.

Xatrac comú (Sterna hirundo) i becllarg (Sterna sandvicensis)

Al migdia vam visitar la ciutat de Ferrara, on em vaig entretenir fotografiant pardals italians, i al capvespre vam visitar la Cassa Bassarone, al costat d'Argenta, on el més destacat van ser fumarells carablancs i un dormidor de martinets rossos.

El dia següent vam anar caminant per el costat contrari del camí que haviem començat l'altre dia per el sud de la llacuna de Comacchio. Aquest cop vam arribar fins a Volta Scirocco. Pel camí vam veure gavines vulgars, capnegres i capblanques, gambes verdes, xivites, xivitones, xatracs comuns, becllargs i menuts, fumarells negres, collnegres i corbs marins grossos i pigmeus.
Vam agafar tanta calor que tot seguit ens vam haver de posar al mar.
Vam fer un intent de visitar la Saca di Bellocchio, però el camí estava tancat.
A la tarda vam anar fins a la Bonifica del Mezzano, on vam observar cornelles enmantellades i tres esparvers cendrosos.
A Argenta vam anar de nou a la Cassa Bassarone, on vam veure el mateix d'ahir però, a més a més, un martinet menut i una vintena d'oques vulgars amb joves de l'any.

Els següents dos dies els vam passar visitant Florència i Pisa, on el més destacat van ser dos oques egípcies sota el Ponte Vecchio de Florència.

El dia 22 vam marxar de Pisa i vam anar cap a la Camarga. Vam dinar prop d'Arles i a la tarda ens vam desplaçar fins a la bassa dels Cinc-cents Francs, davant l'entrada de la reserva de la Palissade.
 Centenars o quasi milers de territs menuts, becllargs, variants i de Temminck omplien la bassa, a més de flamencs i gavines. Vam observar també durant molt bona estona una àguila pescadora menjant. Però el motiu de la nostra visita estava en els fins a cinc escuraflascons becfins que s'hi havien vist.
D'aquests vam poder-ne observar dos exemplars (bimbo!!!), un adult i un juvenil. A més, també hi havia deu xatracs grossos i molts cignes muts, i van anar passant fins a un 250 exemplars de fumarell negre en migració activa.

L'últim dia vam visitar el parc ornitològic de Pont de Gau. A la zona menys turística vam observar valones, xivitones, una gamba roja pintada, una siseta, fredelugues, corriols grossos, corriols petits, becuts, tètols cuanegres, un xatrac gros, currocs, xatracs menuts i xarrasclets, a més d'altres espècies més freqüents.

Un cop vam haver acabat, vam agafar el cotxe i ens en vam tornar de nou cap a Girona.

Entrades populars d'aquest blog

On observar ocells als Aiguamolls de l'Empordà